VAKIF SENEDİ

BAŞBAKANLIK MENSUPLARI YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA VAKFI SENEDİ ( BAŞVAK)

BAŞBAKANLIK MENSUPLARI YARDIMLAŞMA VE

DAYANIŞMA VAKFI SENEDİ ( BAŞVAK)

BÖLÜM : 1

KURULUŞ VE GENEL HÜKÜMLER

MADDE 1 – VAKFIN ADI:

Vakfın adı “BAŞBAKANLIK MENSUPLARI YARDIMLAŞMA VE DAYANIŞMA VAKFI ” dır. Vakfın kısa adı “BAŞVAK” olup, vakfın her türlü yazı ve işlemlerinde kısa adı kullanılır.

MADDE 2 VAKFIN KURUCULARI

Vakfın kurucuları EK: 1 sayılı listede belirtilen kişilerden ibarettir.

MADDE 3 VAKFIN MERKEZİ

Vakfın Merkezi Ankara’dır. Kurucu adresi Vekâletler Cad. No:3 Bakanlıklar

ANKARA’dır.

MADDE 4 – KISALTILMIŞ DEYİMLER

Bu Vakıf senedinde adı geçen;

  1. (BAŞVAK) deyimi, Başbakanlık Mensupları Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı’nı
  2. (ÜYE) deyimi, Vakıf üyelerini,
  3. (HAK SAHİPLERİ) deyimi, üyelerin dul ve yetimleri ( ana, baba dahil) ile bunların yokluğunda kanuni mirasçılarını ifade eder.

MADDE 5 – VAKFIN AMACI

  1. Başbakanlık mensupları arasında sosyal yardımlaşmayı, dayanışmayı ve kültürel faaliyetleri teşvik etmektedir.
  2. Vakıf üyelerinin hizmet içi eğitimlerinde idare ile iş birliği yaparak Başbakanlık hizmetlerinin geliştirilmesini sağlamak.

MADDE 6 – VAKIF FAALİYETLERİ

Vakıf, amacını gerçekleştirmek üzere, imkânları ölçüsünde ve kuracağı fonlarla aşağıda belirtilen faaliyetlerde bulunur:

  1. Başbakanlık hizmetlerini desteklemek ve geliştirmek; kamu yönetiminde ülke menfaatleri doğrultusunda etkinliğin sağlanması yönünde çalışmalarda bulunmak, bu amaçla Başbakanlıkça kendisinden talep edilecek hizmetleri yerine getirmek,
  2. Üyelerinden emekli olacaklara, iş kazasına veya meslek hastalığına uğrayanlara malül olanlara, ölenlerin hak sahiplerine ve bu Vakıf senedinde ve ilgili Vakıf Yönetmeliklerinde yazılı hükümler gereğince yardımlarda bulunmak,
  3. Vakıf üyelerine, iş bu Vakıf senedinde yazılı hükümler dairesinde yardımlarda bulunmak, bu maksatla yardım fonları tesis etmek ve üyelerine Vakıf Yönetimince günün şartlarına göre borç para vermek,
  4. Üyelerin aile bireylerinin sosyal ihtiyaçlarını ve dinlenmelerini, bir ücret karşılığında ve mevcut imkanlar nispetinde temin için lokal, misafirhane, kreş, kamp, huzurevleri, dinlenme tesisleri kurmak, kiralamak veya mevcut tesislerle anlaşmalar yapmak, işletmek veya işlettirmek. Bu maksatla; arsa, bina, kamp yerleri gibi taşınmaz mallar satın almak veya satmak,
  5. Vakfın imkânları ölçüsünde üyelerine her türlü sağlık hizmetleri sunmak, Vakıf Üyeleri ile eş ve çocukları, bakmakla mükellef bulundukları kişilerin yurt içinde ve zorunlu hallerde yurt dışında muayene ve tedavilerini sağlamak maksadıyla yardım yapmak. Bu maksatla gerekli yardım hizmetlerini kurmak veya ilgili sağlık kuruluşlarıyla anlaşmalar düzenlemek,
  6. Üyelerinden çalışırken daimi ve kısmi malül olanlara veyahut çalışırken ölenlerin hak sahiplerine bu senette öngörülen yardım ve ödemeleri yapmak,
  7. Ölüm, hastalık ve başka hallerde yardımları kapsayan grup sigortaları akdetmek veya bu yardımları doğrudan yapmak,
  8. Vakfın imkânları ölçüsünde Vakıf mensuplarına diğer eğitsel, sosyal ve kültürel yardımlar yapmak, sportif tesisler ve benzerlerini kurmak ve iletmek, üye ve çocuklarının sportif eğitimlerine katkıda bulunmak,
  9. Üyelerin zorunlu ihtiyaç maddelerini toptan ve ucuza temin etmek için aracı olmak ve gerekli her türlü girişimlerde bulunmak,
  10. Vakfın amaçlarını gerçekleştirmek üzere istihsal organları kurmak, her türlü temsilcilik ve sigorta acenteciliği almak ve bunlarla ilgili anlaşmalar yapmak,
  11. Tabii afetlerde zarar gören üyelerine yardımda bulunmak ve gerektiğinde düşük faizli kredi vermek,
  12. Evlenme kredisi vermek,
  13. Vakfın kendi başına veya diğer vakıflarla ilköğretim, ortaöğretim ve yüksek öğretim kurumları kurmak ve işletmek,
  14. Üyelerinin öğrenim gören çocukları için burslar temin etmek ve tahsilleri için gerekli öğrenim ve diğer sosyal yardımlar sağlamak,
  15. Amaçlarını gerçekleştirmek için; Vakfa tabi veya bağlı iktisadi işletmeler kurmak, bu gaye ile önceden kurulmuş şirketlere Vakfın mali durumu da göz önünde tutularak iştirak etmek,
  16. Balo, eğlence, müsamere, konser, yarışma, konferans ve geziler tertiplemek, kitap dergi gibi yayınlar çıkarmak,
  17. Vakfın gayrimenkullerine ait temliki tasarruflarda Vakıflar Genel Müdürlüğü’nden izin alınması suretiyle işlem yapmak,
  18. Vakfa gelir temin edilmesi ve Vakfın amaçlarının gerçekleştirilmesi maksadıyla diğer faaliyetlerde bulunmak,

Bu cümleden olarak Vakıf; gayrimenkul alabilir, inşaa ettirebilir, satabilir. Devlet, şirket tahvilleri veya hisse senetleri hazine bonoları ve sair menkul kıymetleri alabilir ve satabilir. Holdinglere, limited ve anonim şirketlere iştirak edebilir, kendi bünyesinde şirketler ve işletmeler kurabilir. Sigorta acenteliği ve sair acentelikler, bayilikler ile ithalat-ihracat ve ticari mümessillik-taahhüt ve komisyon işleri de yapabilir.

MADDE 7 – VAKIF ÜYELİĞİ ŞARTLARI

  1. Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak,
  2. Başbakanlık merkez teşkilatında; kadrolu, kadro karşılığı sözleşmeli ve sözleşmeli olarak çalışmak, (kadroları başka kurumlarda olup da 3056 sayılı kanunun 36. maddesine göre çalışanlar hariç)
  3. Başbakanlık merkez teşkilatında emekli olanlar.

MADDE 8 – ÜYE OLACAKLARDAN ALINACAK BELGELER

  1. Üyelik formunun doldurulması,
  2. Nüfus hüviyet cüzdanının süreti
  3. 1 fotoğraf
  4. ¼ cumhuriyet altını değerinde Türk parasının bankaya yatırılması (Banka dekontu)

MADDE 9 – ÜYELİĞİN BAŞLAMASI

Vakıf üyeliği; yönetim kurulunca üyeliğe kabulden sonra, giriş aidatının ödendiği tarihten başlar.

Giriş aidatını ödemeyenler üyelik sıfatını kazanamazlar ve bu vakıf senedinin üyelere sağladığı haklardan yararlanamazlar.

MADDE 10 ÜYELİĞİN SONA ERMESİ

Üyenin ölmesi, üyelikten istifa etmesi halinde, aynı tarih itibariyle üyelik sıfatı kendiliğinden sona erer.

Aidatları ile almış olduğu çeşitli ikrazatlara ait borç taksitlerini üst üste üç ay veya bir yıl içersinde üç defa süresi içinde ödemeyenler, Yönetim Kurulu’nun kararıyla üyelikten çıkartılır.

Başbakanlık merkez teşkilatında çalışmakta iken bu görevlerinden ayrılanlar veya emekli olanlar, diledikleri takdirde üyelik yükümlülüklerini yerine getirmeleri şartıyla, vakıfla ilişkilerini sürdürebilirler.

Her ne şekilde olursa olsun, üyelik sıfatı sona erenlerin Vakfa olan borçları muaccel olur. Bu borçlar, üyenin veya üyenin ölümü halinde hak sahiplerinin öncelikle vakıftaki alacaklarından mahsup edilir.

Her ne şekilde olursa olsun, Vakıftan ayrılıp da yeniden üyelik hakkını kazananlar, evvelce Vakıftan geri almış oldukları aidat ve diğer mükellefiyetler tutarını, Vakıftan ayrı kaldığı sürece ödemeleri gereken aidat ve diğer toplamını, Vakıf Yönetim Kurulu’nca tesbit edilecek faiz oranı ve ödeme şartları çerçevesinde Vakfa ödenmek zorundadırlar.

Muvazzaf askerlik görevini yapmak üzere ayrılan vakıf üyelerinin üyelikleri, ayrıldıkları tarih itibariyle sona erer. Bu gibi üyelerden Vakıftaki birikmiş aidatı almamış olanlar, Başbakanlık Merkez Teşkilatında tekrar göreve alındıkları takdirde, Vakıftan ayrı kaldıkları süreye ait aidat ve diğer mükellefiyetler tutarını, Yönetim kurulunca tespit edilecek faiz oranı ve ödeme şartları çerçevesinde Vakfa ödedikleri takdirde, borçlandıkları süre, üyelik süresine eklenir. Borçlanmayı kabul etmeyenlerin üyeliği bıraktığı tarihteki kıdeminden başlar.

Üyenin vakıftan ayrı kaldığı süreye ait aidat oranı, tekrar üye olduğu tarihte geçerli olan aidat oranıdır. Borçlandırma işlemi yukarıdaki esaslara bu oran üzerinden yapılır.

Üyelik hakları başkasına devir olunamaz. Bu husustaki her türlü sözleşme ve taahhütler hükümsüzdür. Üyeler yazılı başvuruları ile birlikte üyelikten ayrılabilirler. Ancak, Başbakanlık Merkez Teşkilatından ayrılmadan Vakıf üyeliğinden ayrılan üyenin bir defaya mahsus olmak üzere tekrar vakfa kaydı Yönetim Kurulu’nun takdirine bağlıdır.

Herhangi bir nedenle ( üyelikten istifa, üyelikten ihraç vs.) üyeliği sona eren üyelerin Vakıf’ta birikmiş olan aidatları her yıl için yıllık devlet alacaklarına uygulanan faiz ile birlikte iade edilerek Vakıf ile ilişkileri kesilir.

MADDE 11 – VAKFIN TÜZEL KİŞİLİĞİ VE HAKLARI

Vakıf tüzel kişiliğe sahiptir. Vakıf tüzel kişiliği, kanunlar ve bu senet hükümleri dairesinde medeni hukuk ve kamu hukuku alanında bütün haklardan faydalanan ve bunları kullanma yetkisine haiz olup, kuruluş amacına uygun hakları kazanır ve borçları yüklenebilir. Yargı organları önünde davacı ve davalı olabilirler.

Amaçları gerçekleştirmeye yararlı olabilecek menkul ve gayrimenkul malları, hakları, hibe, satın alma, kiralama ve diğer tasarruf yolları ile kanuni hükümleri ve bu senetteki esaslar çerçevesinde sınırsız olarak kazanabilirler.

Gerçek ve tüzel kişiler tarafından Vakfın amacına uygun düşecek nitelikte kanunlara ve senet hükümlerine aykırı olmayan diğer özel şartları kapsar şekilde yapılacak tahsisleri kabul ve yönetebilirler.

Sürekli gelir kaynakları yaratmak üzere yatırımlar yapabilir, ekonomik girişimlerde bulunabilir, işletmeler ve ortaklıklar kurabilir, kurduğu ve katıldığı hayırlı girişimleri kendi başına veya ortaklıklarla idare edebilir.

Vakıf kuruluş amacına uygun diğer vakıf ve kuruluşlarla gerekli izinler alınmak suretiyle, uluslar arası kuruluşlarla işbirliği yapabilir ve kuruluşlara üye olabilir.

BÖLÜM II

VAKFIN ORGANLARI VE TEŞEKKÜL TARZLARI

GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI

MADDE 12 – VAKIF ORGANLARI

Vakıf organları şunlardır:

  1. a) Onur Kurulu,
  2. b) Mütevelli Heyeti
  3. c) Üyeler Genel Kurulu
  4. d) Yönetim Kurulu
  5. e) Denetim Kurulu
  6. f) Genel Müdürlük

A – ONUR KURULU

MADDE 13 –

Onur Kurulu; Başbakanlık ve Başbakanlık Müsteşarlığı görevini asaleten ifa edenlerden meydana gelir.

Onur Kurulu Üyeleri; mütevelli heyet ve Üyeler Genel Kuruluna katılabilir, fakat oy kullanamazlar.

B – MÜTEVELLİ HEYETİ

MADDE – 14 TEŞEKKÜL TARZI

Mütevelli Heyeti, Vakfın en üst kuruluşudur.

Mütevelli Heyeti aşağıdaki gibi teşekkül eder:

  1. Üyelik şartlarını yerine getiren ve asaleten bu görevleri yürüten Başbakanlık Müsteşarı, Teftiş Kurulu Başkanı, Müsteşar Yardımcıları, Genel Müdürler, Bakanlar Kurulu Genel Sekreteri, Güvenlik işleri, Dış İlişkiler, Ekonomik ve Mali İşler, Sosyal ve Kültürel İşler, İdareyi Geliştirme ve Bilgi İşlem Başkanları, I Hukuk Müşaviri, İdari ve Mali İşler Başkanı ve Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Teşvik Fonu Genel Sekreteri,
  2. 49 Kurucu Üye,
  3. Üyeler Genel Kurulunca seçilen 5 üyeden meydana gelir.

Birinci fıkradaki mütevelli heyeti üyeleri mevcut görevleri sona erdiği zaman mütevelli heyet üyeliğide son bulur.Ancak Vakıf üyeliği devam eder.

İkinci fıkrada yer alan kurucu üyelerinden herhangi bir sebeple ayrılanın yerine Mütevelli Heyeti’nce vakıf üyeleri arasından seçim yapılır.

Üyeler Genel Kurulunca seçilen 5 üye 3 yıllığına yedekleri ile birlikte seçilir. Herhangi bir sebepten ayrılan üyenin yerine süreyi tamamlamak üzere en çok oyu alan üyeden başlamak üzere Mütevelli Heyeti Başkanı, tarafından davet edilir.

Mütevelli Heyeti Başkanı , Yönetim Kurulunun teklifi ve Mütevelli Heyeti üyelerinin salt çoğunluğunun imzası ile Mütevelli Heyeti Başkanı Mütevelli Heyetini olağanüstü toplantısına çağırır.

Birincide toplantıda çoğunluk sağlanamadığı takdirde tekrar duyuruya gerek kalmadan bir hafta sonra aynı yer, gün ve saate ikinci toplantı yapılır. İkinci toplantıda çoğunluk aranmaz.

Mütevelli heyeti Başkanı; Mütevelli Heyeti’nin üyeleri arasından gizli oyla 4 yıllığına seçilir. Mütevelli Heyeti Başkan Vekili Yönetim Kurulu Başkanıdır.

MADDE 15 – GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI

Mütevelli Heyeti’nin başlıca görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:

  1. Gelecek yıla ait Vakfın çalışma ve yatırım programı ile yıllık bütçesini onaylamak,
  2. Yıllık faaliyet raporu, denetleme raporu ile bilanço ve gelir-gider hesaplarını Mayıs ayı sonuna kadar görüşüp onaylamak,
  3. Yönetmelikleri onaylamak,
  4. Yönetim Kurulu Üyeleri’nin 4’nü, denetim kurulu üyelerinin 2′ sini seçmek, aynı sayıda yedek üye seçmek
  5. Gayrimenkul alım satımına ve bunlar üzerinden ayni haklar tesisinse karar vermek,
  6. Her türlü borçlanma teklifini onaylamak,
  7. Vakıf varlıklarının yıllık değerlendirme ve yatırım planını onaylamak,
  8. Vakıf senedindeki değişiklikleri onaylamak,
  9. Sosyal amaçlı program teklifini onaylamak,
  10. Ölüm ve tam maluliyet teminatlarına ilişkin aidat miktarlarını yeniden tesbit ve uygulama tarihlerini belirlemek,
  11. Vakfın kaynaklarından elde edilecek gelirlerin tahsis şekline ve bunların dağılımına ilişkin kararlar almak,
  12. Her yıl Mayıs ayı içerisinde gündemdeki konuları görüşmek için Mütevelli Heyeti Başkanı’nın daveti üzerine toplanır.

C – ÜYELER GENEL KURULU

MADDE 16 – TEŞEKKÜL TARZI

Üyeler Genel Kurul, Mütevelli Heyeti ile Vakıf Üyelerinin oluşturduğu kuruldur. Üç (3) yılda bir toplanır. Toplantı, üyelere en az otuz (30) gün önceden günü, yeri, saati ve gündemi belirtilerek Mütevelli Heyeti Başkanınca duyurulur.

Genel Kurul delege sayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve kararlar, mevcudun salt çoğunluğu ile alınır. Birinci toplantıda nisap sağlanamadığı takdirde, tekrar duyuru yapmaya gerek kalmadan bir hafta sonra aynı yer, gün ve saatte ikinci toplantı yapılır. İkinci toplantıda çoğunluk aranmaz.

Üyeler Genel Kurulu; kendi aralarından bir (1) başkan, iki (2) kâtip üye seçer ve bu kurul toplantıyı yönetir. Bu kurul, toplantı tutanağını Üyeler Genel Kurulu adına imzalar.

MADDE 17 – GÖREV VE YETKİLERİ

Üyeler Genel Kurulu icrai karar alamaz. Geçmiş dönem hesapları hakkında bilgi alır. Önemli gördüğü hususlarda Mütevelli Heyetine tavsiyelerde bulunur.

Üyeler Genel Kurulu; 5 kişilik Mütevelli Heyeti Üyesini ve aynı sayıda yedekleri ile Yönetim Kuruluna 3 asil 3 yedek ve Denetim Kurulu’na bir asil ve bir yedek üyeyi üyeleri arasından seçmek yetki ve görevlerine haizdir.

D – YÖNETİM KURULU

MADDE 18 – TEŞEKKÜL TARZI

Vakıf yedi (7) üyeli bir yönetim kurulu tarafından yönetilir. Üyeler kendi aralarından Başkan, Başkan Vekili, Genel Sekreter ve Mühasip Üye seçimi yapar.

Vakıf Yönetim Kurulu’nun dört (4) üyesi Mütevelli Heyetince, üç (3) üyesi Üyeler Genel Kurulu’nca seçilir. Görev süreleri üç (3) yıldır. Süresi sona eren üye tekrar seçilebilir.

Üç yıllık görev süresi içinde boşalan üyeliğe yukarıdaki dağılım dikkate alınmak suretiyle seçilen yedeklerden en yüksek oyu alan üye görev süresini tamamlamak üzere Yönetim Kurulu Başkanı tarafından davet edilir.

MADDE 19 – TOPLANTI KARARLARI

Kurul, üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır. karar nisabı, kurul üye sayısının salt çoğunluğudur. Mazeretsiz olarak üst üste üç (3) veya bir yılda toplam beş (5) toplantıya katılmayan üye, Yönetim Kurulu üyelik sıfatını kaybeder.

MADDE 20 – GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI

Yönetim Kurulu’nun başlıca görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:

  1. Vakıf senedi hükümlerini ve Vakıf senedi hükümlerinde yapılacak değişiklikleri üyelere duyurmak,
  2. Vakfın bütün nakit ve mallarını iyi bir tarzda yönetmek ve varlıklarının verimli işletilmesini sağlamak,
  3. Vakıf senedi hükümleri çerçevesinde sağlanacak hak ve menfaatlerin icrasını temin ve takip etmek,
  4. Vakfın amacını gerçekleştirmek ve mameleketi artırmak için Kurucular kurulunca onanmış programlarda yer almak kaydıyla Vakıf adına gayrimenkul almak ve satmak, bunlar üzerinde her türlü ipotek v.b. ayni hakları tesis etmek, borç almak ve herçeşit hisse senetleri ve tahviller almak ve satmak,
  5. Gelecek yıla ait çalışma programı,bütçe,cari yıl Faaliyet Raporu ile Gelir Gider durumunu hazırlayarak her yıl mayıs ayı içerisinde yapılan Mütevelli Heyeti toplantısına sunmak,
  6. Her yıl Mütevelli Heyeti’ne sunulmak üzere, aktür vasıtasıyla teknik bilanço yaptırmak, aktür raporu ve teknik bilanço sonuçları göz önünde tutulmak şartı ile; aidat, emekli maaşı, ölüm ve tam maluliyet halindeki ödeme tutarlarını tespit ederek, Mütevelli Heyetin onayına sunmak,
  7. Sosyal amaçlı program teklifini Mütevelli Heyeti’ne sunmak,
  8. Vakıflar Genel Müdürlüğü Teftiş Hizmetleri katılma payına bütçede yer vermek,
  9. Vakıf işletmelerinin gerektireceği her türlü yönetmelikler ile yıllık programlarda yer almamış konuları onaylatmak üzere Mütevelli Heyeti’ne sunmak,
  10. Mütevelli Heyeti’nce onaylanan yıllık programı uygulamak,
  11. Üye giriş ve çıkışlarını onaylamak,
  12. Vakıf varlıklarının yıllık yatırım programını hazırlayarak, onay için Mütevelli Heyeti’ne sunmak,
  13. Vakıf iştiraklerinde görev alacak Yönetim ve Denetim Kurulu üyelerini atamak ve ücretlerini tespit etmek,
  14. Vakıf Yöneticisi, Vakıf personeli ve temsilcilerini atamak ve ücretlerini tespit etmek,
  15. Denetçi raporlarını Üyeler Genel Kurulu ve Mütevelli Heyeti’ne sunmak,
  16. Vakıf senedi hükümleri çerçevesinde sağlanacak hak ve menfaatlerin icrasını temin ve takip etmek.

MADDE 21İMZA YETKİSİ

Vakfı, özel ve resmi mercilerde Yönetim Kurulu Başkanı temsil eder. Başkan, karar gerektirmeyen yazışmaları imzalamaya yetkilidir. Başkan bu yetkisini Yönetim Kurulu üyelerden birine devredebilir. Fakat sorumluluğu devam eder. Vakfı, tahahüt altına sokan her türlü evrak, vesika, sözleşme ve tasarruflarda çift imza esastır. Çift imza ile ilgili şekil ve esaslar Yönetim Kurulunca belirlenir ve imza sirküleri çıkarılır.

Vakfın kurmuş olduğu iktisadi işletmelerle ilgili imza yetkileri Yönetim Kurulunca kararlaştırılır.

MADDE 22ÜYELER GENEL KURULU VE MÜTEVELLİ HEYET’TE OYLAMA ŞEKLİ

Mütevelli Heyeti ve Üyeler Genel Kurulu’nda seçimler gizli, diğer oylamalar açık oylamayla yapılır.

Kararlar oy çokluğu ile alınır.

Mütevelli Heyet üyesi olan bir kişi Mütevelli Heyeti toplantısına mazeretinden dolayı katılamama halinde bir başka Mütevelli Heyeti üyesini yazılı olarak vekil tayin edebilir. Bir Mütevelli Heyeti üyesi ancak vekâlet kullanabilir.

Vakıf Üyeleri Genel Kurul Toplantısına mazeretinden dolayı katılamayan bir üye ise bir başka Üyeler Genel Kurul üyesini yazılı olarak vekil olarak tayin edebilir. Bir Genel Kurul Üyesi ancak bir vekâlet kullanabilir.

E – DENETİM KURULU

MADDE 23 – TEŞEKKÜL TARZI

Vakfın bütün işlemleri üç (3) denetçi tarafında ortaklaşa denetlenir. Denetçilerden ikisi Mütevelli Heyeti tarafından yedekleri ile birlikte seçilir. Diğer üye ve yedeği Üyeler Genel Kurulu tarafından Vakıf üyeleri arasından seçilir. Görev süreleri üç (3) yıldır.

Denetim Kurulu üyeleri kendi aralarında bir Başkan ve Vekilini seçerek Yönetim Kuruluna bildirirler.

Denetim üyelerinden ayrılanların yerine yukarıdaki dağılım dikkate alınarak yedeği gelir. Yedek denetçi, ayrılan denetçinin görev süresini tamamlamak üzere seçilmiş sayılır. Vakıf üyeliği sona eren denetçilerin Denetim Kurulu üyeliği de sona erer.

MADDE 24 GÖREV VE YETKİLERİ

Denetçiler Vakıf hesap ve defterlerini en az altı (6) ayda bir tetkik ederler.

Her takvim yılı sonunda Vakfın durumu, bilânçosu ve Vakıf Yönetim Kurulu çalışmaları hakkındaki kanaat ve düşüncelerini kapsayan bir raporu Mütevelli Heyeti’ne sunarlar. Bu raporun bir suretini de delegeler Genel Kurulu toplandığı zaman bu Kurul’a sunmak üzere Vakıf Yönetim Kurulu’na tevdi ederler.

Denetçiler, münferiden veya müştereken gerekli gördükleri hususların müzakeresini temin için Vakıf Yönetim Kurulu’nu toplantıya çağırabilirler. Denetçiler vakıf yönetim kurulu toplantılarına katılabilirler, ancak oylamaya katılamazlar.

MADDE 25 – ÜCRETLER

Vakıflar Yönetim Kurulu üyeleri ile verilecek yolluk ödemeleri, Mütevelli Heyeti tarafından tespit edilir. Vakıf personelinin aylık ücretleri ile sair haklarının tespiti Vakıf Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.

F – VAKIF GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

MADDE 26 – GENEL MÜDÜR TAYİNİ

Vakıf iş ve işlemelerini yürütmek için Yönetim Kurulu Başkanı’nın teklifi üzerine Yönetim Kurulu tarafından tayin edilir. Aynı usul ile görevden ayrılır.

MADDE 27 – GENEL MÜDÜRLÜĞÜN YETKİ VE SORUMLULUKLARI

Genel Müdür, Yönetim Kuruluna karşı sorumludur. Genel Müdür Başkanının talebi üzerine Yönetim Kurulu toplantısına katılır fakat oy kullanamaz.

Genel Müdür Vakfı, Yönetim Kurulu kararlarına ve ilgili mevzuata uygun olarak yönetir. Yönetim Kurulunun verdiği yetkileri kullanır.

Genel Müdür’ün ve Genel Müdürlük teşkilatı ile bu teşkilatın görev yetki ve sorumlulukları Yönetim Kurulunca yapılacak ve Mütevelli Heyeti’nce onaylanarak bir yönetmelik düzenlenir.

BÖLÜM III

VAKFIN VARLIĞI, KAYNAK VE GELİRLERİ

MADDE 28 – VAKFIN KAYNAKLARI VE GELİRLERİ

  1. Vakfın senedinde, tahsis edilmiş olan 500.000.000,-TL.(beşyüzmilyon) liradır.
  2. Üyelerin ödeyecekleri giriş aidatı, aylık aidatı ve üyelerce yapılacak her türlü ödemeler,
  3. Yapılacak çeşitli araştırma, bilimsel çalışma ve yayınların satışından elde edilecek gelirler.
  4. Vakıf kaynaklarının işletilmesinden sağlanacak gelirler ve faizler,
  5. Gerçek ve tüzel kişiler tarafından Vakfa yapılacak bağış ve yardımlar,
  6. Vakfın amaçlarına uygun faaliyetlerden elde edilecek gelirler,
  7. Vakıf nam ve hesabına işletilecek olan mağaza, kantin, büfe, çay ocakları, dinlenme tesisleri, otopark gibi işletmelerden sağlanacak gelirler.
  8. Balo, gezi, piyango ve müsabakalardan elde edilecek gelirler,
  9. Mümessillik, acentalık ve buna benzer hizmetlerden sağlanacak gelirler,
  10. Vâkıfın iştiraki ile kurulmuş işletme ve ticari kuruluşlardan sağlanacak kazanç payları,
  11. Vakıf senedinde yazılı diğer iş ve faaliyetlerden elde edilecek gelirler,
  12. Vakıf üyeliğinden ayrılanların, ayrılma gününden itibaren beş (5) yıl geçtiği halde alamadıkları istihkakları.

MADDE 29 – GİRİŞ AİDATI

Vakfa üye olacaklar ¼ Cumhuriyet altını değerinde TL giriş aidatı ödemek zorundadırlar. Giriş aidatını tamamı ödenmeden üyelik hakları kullanılmaz.

MADDE 30 – AYLIK AİDAT

Vakıf üyelerinin Emekli Sandığı keseneğine esas gelirleri toplamının %2’si (yüzde iki) aylık aidat olarak alınabilir. Mütevelli Heyeti aylık aidat miktarını Yönetim Kurulu’nun teklifi üzerine gelir gider durumuna göre değiştirmeye yetkilidir. Bu kesinti %2’den az-%5’den fazla olamaz.

Başbakanlık Merkez Teşkilatından emekli olup da, Vakıf üyeliğini devam ettirmek isteyenlerin yıllık aidatları Yönetim Kurulunca belirlenir.

MADDE 31 – ŞUBE AÇMA

Başbakanlık teşkilatının olduğu illerde Vakıf Yönetim Kurulu’nun teklifi ve Mütevelli Heyeti’nin kararı ile şube açılabilir. Vakıf üyeleri arasından Yönetim Kurulunca şubelerde görevlendirme yapılır.

BÖLÜM IV

VAKIFÇA YAPILACAK YARDIMLAR

MADDE 32 – YARDIMLAR

Üyelere yapılacak yardımlar şunlardır:

  1. Emekli ve maluliyet yardımı,
  2. Ölüm yardımı,
  3. Tedavi yardımı,
  4. İhtiyaç kredisi yardımı,
  5. Diğer yardımlar.

MADDE 33 – EMEKLİLİK VE MALULİYET YARDIMI

Emeklilik ve maluliyet yardımının hesaplanmasında üyenin Vakıfta geçen ve aidat ödediği üyelik süresi ile aidat miktarı dikkate alınır. Üyelik süresinin hesabında ay kesirleri tam, yıl kesimler nispet dahilinde hesaplanır. Daimi tam malüllük, üyelerden herhangi birisinin vazife sırasında veya haricinde vuku bulacak bir kaza veya hastalık neticesinde iş görme imkânından kat’i surette mahrum kalması halidir. Daimi tam malüllüye düçar olan üye bu halini tam teşekküllü bir hastaneden alacağı Sağlık Kurulu Raporu ile tevsik eylediği takdirde kendisine bu madde hükmü uygulanır. Geçici ve kısmi malüllük ile geçici hastalıklar mutlak olarak tam ve daimi malüllük kapsamı dışındadır. Bu yardım, hazırlanacak Yönetmelik esaslarına göre ve bir defaya mahsus olmak üzere yapılır.

MADDE 34 – ÖLÜM YARDIMI

Vakfa üye olanlar; üyelik dilekçeleri ile birlikte, ölümleri halinde Vakıf’ça yapılacak ölüm yardımının kimlere ve hangi nispette yapılacağını gösteren bir beyanname verirler. Ölüm yardımının yapılmasında anılan beyanname esas alınır. Üyeler diledikleri zaman beyannameyi değiştirebilirler. Bu takdirde eski beyannameler üyelere iade edilir.

Ölüm yardımının uygulama esasları, hazırlayacak bir yönetmelikte tespit edilir.

MADDE 35 – TEDAVİ YARDIMI

Üyelere hangi hallerde tedavi yardımı yapılacağı ve miktarı, hazırlanacak yönetmeliğe göre yapılır.

MADDE 36 – İHTİYAÇ KREDİSİ YARDIMI

Üyelerin nakit ihtiyaçlarını karşılamak üzere,hazırlanacak bir yönetmelik ile üyelere kredi açılabilir.

MADDE 37 – DİĞER YARDIMLARI

Evlenme, doğum, tabii afet ve benzeri durumlardaki zaruri ihtiyaçların temininde yardımcı olmak amacıyla belirlenecek bir süre içerisinde taksitlerle iade edilmek kaydıyla, Vakıf tarafından üyelere uygun şartlarda kredi verilebilir.

Yönetim Kurulu bu madde ile ilgili işlemlerde kullanılmak üzere Vakıf kaynaklarından belirli bir fon ayrılır.

Kredi miktarı, vadesi, taksit adedi, faiz miktarı, kredide öncelik tanınacak haller ve kredinin diğer şartları Yönetim Kurulu’nca tespit edilir.Sair yardımların yapılmasına ilişkin şartlar ve usuller Yönetmeliklerle belirlenir.

BÖLÜM V

ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER

MADDE 38 – VAKIF SENEDİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ

Vakıf senedinin değiştirilmesinde, Yönetim Kurulu’nun teklifi üzerine Mütevelli Heyeti yetkilidir. Değişiklik, Mütevelli Heyeti’nin üye tam sayısının 2/3 ünün olumlu oylarıyla mümkündür. Ancak değişiklik ilgili mahkeme tarafından tasdik edildikten sonra hüküm ifade eder ve yürürlüğe girer.

MADDE 39 – FESİH VE TASFİYE

Vakfın feshi halinde üyeler, üye aidatları ve hakları ile vakfın borçlarını ödedikten sonra kalan mameleki Başbakanlık Merkez Teşkilatı personeli tarafından aynı gaye ile kurulmuş bir Vakıf varsa o Vakfa, yoksa yasa hükümlerine göre uygun bir Vakfa yatırılır.

MADDE 40 VAKFIN MALLARI VE ÜYELERİ İLE İLGİLİ

Vakfın üçüncü şahıslarla olan ilişkilerinden doğacak her türlü sorumluluk, Vakfın tüzel kişiliğine ait olduğundan, üyeler; Vakfın mallarına nemalandırılması amacı ile yapılan işlemlerin sonucundan şahsen sorumlu değildir. Bundan başka Vakıf üyelerinin Vakfın malları ve varlığı üzerinde şahsi hakları da yoktur. Bu nedenle üyelerin şahsi borçlarından dolayı Vakfa karşı kovuşturmada bulunulmayacağı gibi Vakfın mallarına da başvurulamaz.

MADDE 41 – BELGE VE BİLGİ VERİLME ZORUNLULUĞU

Üyeler; medeni ve aile durumları ile ilgili bilgiler, Vakfın talep tarihinden itibaren en geç bir ay içinde bildirmek zorundadırlar. Evlenme, doğum, ölüm gibi üyenin ailesinin medeni durumlarını ilgilendiren değişikliklerin de yine bir ay içinde istemeden Vakfa bildirilmesi mecburidir.

Yalan beyanda bulunanlar hakkında uygulanacak Yönetmelik hükümleri saklıdır.

MADDE 42 – USUL HÜKÜMLERİ

Vakıf senedinde bahsedilen yönetmelikler, Yönetim Kurulu’nca hazırlanır. Mütevelli Heyeti’nce onaylanır.

MADDE 43 – HESAP DÖNEMİ BİLANÇO VE BÜTÇENİN HAZIRLANMASI

Vakfın hesap dönemi takvim yılıdır. Bilanço Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulu ortak çalışmasıyla hazırlanır. Yönetim Kurulu tarafından gerekli incelemeler yapıldıktan sonra, Mütevelli Heyeti’nin tasdikine sunulur. Gelecek yılın tahmini bütçesi, Yönetim Kurulu’nun teklifi Mütevelli Heyeti’nin tasdiki ile kesinleşir.

MADDE 44 DENETLEME YETKİSİ

Vakıf 903 sayılı kanun ve uygulamasını gösteren tüzükte belirtilen esaslar dâhilinde Vakıflar Genel Müdürlüğü’nün teftiş ve denetimine tabidir.

MADDE 45 – Vakıf senedinde adı geçen yönetmelikler Yönetim Kurulu’nun teklifi ve Mütevelli Heyeti’nin tasdiki ile uygulamaya konulur.

MADDE 46 – YÜRÜRLÜK

Bu Vakıf senedi hükümleri Vakfın tescilini müteakip yürürlüğe girer.

Aidat tahsiline ve yardımların ödenmesine başlanacak tarihini, Yönetim Kurulu tespit eder.

GEÇİÇİ MADDE 1 –

Vakfın tesciline kadar Vakıflar Genel Müdürlüğü, Mahkemeler, Vergi Daireleri, Resmi Daireler, Kamu Kurum ve Kuruluşları ile 3. şahıslar nezdinde işlemleri yürütmek, yazışmalar yapmak, Mahkemeye müracaat etmek gibi her türlü kuruluş işlemlerini Mütevelli heyeti Üyeleri adına yürütmek üzere müştereken ve ayrı ayrı Mütevelli Heyeti tam yetkili kılınmıştır.

GEÇİÇİ MADDE 2 –

İlk üyeler Genel Kurulu; Vakfın tescilinden itibaren altı(6) ay içinde toplanır. Vakıf kurucuları arasından ekli listede isimleri yazılı kişiler geçici Yönetim Kurulu’na seçilmişlerdir.

GEÇİCİ MADDE 3 –

Geçici Yönetim Kurulu; ilk üyeler Genel Kurulu toplanıncaya kadar, Üyeler Genel Kurulunun yetkililerini de kullanır.

Scroll to Top